آموزش

محاسبه مالیات کارتخوان سوپر مارکت ها + معافیت های مالیاتی سوپر مارکت

برخلاف گذشته که مشاغل بسیار محدود بودند و حرفه‌های زیادی وجود نداشت امروزه، هر کس با توجه به سلیقه و استعداد خود اقدام به ایجاد یک شغل می‌کند؛ چیزی که در این میان هیچگاه از تعداد آنها کم نشد بلکه روزبه روز به تعداد آنها نیز افزوده می‌شود، سوپرمارکت‌ها هستند.

مانند هر شغل دیگری که مطابق با تراکنش‌ها و میزان فروش او در سال باید مالیات بپردازد، سوپرمارکت‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. اگر می‌خواهید راجع به محاسبه مالیات سوپرمارکت‌ها بیشتر بدانید پس ادامه مطالب را از دست ندهید چرا که خالی از لطف نیست.

 

مالیات کارتخوان سوپرمارکت‌ها

ظهور دستگاه‌هایی به نام کارتخوان باعث شده تا مردم دیگر نسبت به پول نقد بی اهمیت باشند؛ بر اساس آمارهای به دست آمده از سوپرمارکت‌ها بیش از ۸۵ درصد از مردم به جای پول نقد از کارت استفاده می‌کنند این یعنی مغازه داران باید دستگاه کارتخوان داشته باشند؛ که البته هر تراکنش درصدی به مالیات مغازه داران اضافه می‌کند.

پس راهکار چیست؟ چطور می‌توان جرائم مالیاتی را کاهش داد؟ مالیات کارتخوان سوپرمارکت‌ها را چگونه می‌توان محاسبه نمود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هر صنفی از مشاغل مشمول پرداخت مالیات هستند اما با دریافت مشاوره مالیاتی از مشاوران خبره می‌توان آن را کنترل کرد بدون اینکه تخلفی صورت گیرد یا مشکلی به وجود آید.

 

نحوه محاسبه مالیات سوپرمارکت‌ها

هر شرکت حسابداری ممکن است نحوه محاسبه مالیات کارتخوان سوپرمارکت‌ها را متفاوت انجام دهد؛ به بیان دیگر اینکه  نحوه محاسبه مالیات کارتخوان سوپرمارکت‌ها  ممکن است فرمول متفاوتی داشته باشد اما در نهایت نتیجه یکسان باشد.

به طور کلی خدمات حسابداری که برای انجام محاسبه مالیات سوپرمارکت‌ها می‌باشد با روش زیر انجام می‌شود. پیش از هر چیز ابتدا باید پرونده مالیاتی تشکیل داد تا جریمه ای در این خصوص برای سوپرمارکت‌ها تعیین نشود.

در قدم بعدی هر چقدر که درآمد یک سوپر مارکت باشد میزان ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از آن را به عنوان معافیت مالیاتی کم می‌کنند سپس باقی مانده را در سه بخش محاسبه خواهند کرد که شامل:

  • سوپرمارکت‌هایی با درآمد ۲۰۰ میلیون تومان اول شامل ۱۵ درصد مالیات عملکرد خواهند شد.
  • سوپرمارکت‌هایی با درآمد ۲۰۰ میلیون تومان دوم شامل ۲۰ درصد مالیات عملکرد خواهند شد.
  • و در نهایت مابقی درآمد یک سوپرمارکت، مالیاتی برابر با ۲۵ درصد مالیات عملکرد را شامل می‌شود

لازم به ذکر است که گاهی می‌توان نسبت به تخفیف مالیات کارتخوان سوپرمارکت‌ها اقدام کرد که البته شامل شرایط خاصی است؛ به طور مثال اگر بدهی مالیاتی سالهای قبل به درستی و در زمان مقرر انجام شده باشد می‌توان برای دریافت تخفیف به سازمان امور مالیاتی مراجعه کرد. در مقاله مشاغل معاف از مالیات به طور مفصل درباره انواع معافیت ها و تشویقات مالیاتی پرداخته ایم.

توجه داشته باشید که تحت هر شرایطی؛ چه سوپر مارکت ها معاف از مالیات باشند چه خیر، ارسال اظهارنامه عملکرد مالیاتی در راس موعد مقرر الزامی است در غیر این صورت جرایم مالیاتی هنگفت در انتظار شما خواهد بود. اشخاص حقیقی موظفند اظهارنامه عملکرد سال مالی ۱۴۰۲ خود را نهایتا تا ۳۱ خرداد سال ۱۴۰۳ ارسال کنند.

 

 

طبقه مالیات سوپرمارکت‌ها چیست؟

بر اساس آیین نامه‌ها و قوانینی که در کشور وجود دارد هر صنفی از مشاغل با توجه به درآمد و فروشی که در یک سال دارند طبقه بندی می‌شوند؛ به طور مثال مشاغلی مثل صاحبان هتل‌ها، بیمارستان‌ها، کارخانه داران و… که درآمد آنها بیش از ۵ میلیارد تومان در سال است در طبقه اول مالیات قرار می‌گیرند، در طبقه دوم آن دسته از مشاغل قرار دارند که فروش یا خدمات آنها چیزی بین ۱ میلیارد و ۸۰۰ تا ۵ میلیارد باشد.

اما در طبقه سوم مشاغلی هستند که فروش آنها کمتر از ۱ میلیارد تومان در سال است. بر اساس قوانین، سوپرمارکت‌ها در طبقه مالیاتی سوم قرار دارند. لازم به ذکر است که ۳ سال پس از تشکیل پرونده مالیاتی نمی‌توان نسبت به تغییر طبقه خود اقدام کرد و مالیات بر اساس همان طبقه محاسبه خواهد شد.

 

آیا سوپرمارکت‌ها مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند؟

گاهی پیش می‌آید که مشاغل معاف از مالیات کارتخوان می‌شوند بر همین اساس بسیاری از صاحبان سوپرمارکت‌ها نسبت به اینکه آیا سوپرمارکت‌ها نیز مشمول مالیات می‌شوند یا خیر سوال می‌پرسند؛ در پاسخ به آنها باید گفت که تنها در شرایط خاصی می‌توان از پرداخت مالیات معاف شد.

بر اساس ماده ۱۳۱ قانون در خصوص مالیات‌های مستقیم، در صورتی که سود سالانه سوپرمارکت‌ها از مبلغی که تعیین شده، کمتر باشد مشمول پرداخت مالیات نخواهند شد. چنانچه تراکنش‌های کارتخوان سوپرمارکت‌ها و مجموع درآمد آنها در سال چه به صورت نقدی و چه کارتی تا ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باشد نیازی به پرداخت مالیات نخواهد بود.

علاوه بر این، سوپر مارکت ها چون جزو مشاغلی هستند که در حوزه فروش کالا به مصرف کننده نهایی فعالیت مکینند، بنابراین، از اجرای ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم نیز معاف هستند؛ به عبارت دیگر سوپر مارکت ها جزو مشمولین ارسال گزارشات معاملات فصلی محسوب نمیشوند.

در کسب و کار های حقیقی؛ اگر پرونده شریکی باشد و نسبت دو شریک درجه یک باشد، فقط یک معافیت مالیاتی به پرونده مالیاتی آن ها تعلق میگیرد. به عنوان مثال، اگر پرونده مالیاتی برای پدر و پسر باشد، یک معافیت مالیاتی به اندازه ۳۹ میلیون و ششصد تعلق خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که اگر میزان درآمد از این مبلغ بیشتر باشد با توجه به میزان فروش سالیانه، سازمان امور مالیاتی کشور با توجه به دسته ای که در آن قرار دارید از شما مالیات دریافت می‌کند.

 

 

 

مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی

بر اساس قوانین وضع شده در خصوص محاسبه مالیات سوپرمارکت‌ها، تمامی افرادی که سوپرمارکت دارند موظفند تا ۴ ماه پس از شروع کار خود نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنند؛ برای انجام این کار به مدارک خاصی نیاز است؛ مدارک مورد نیاز به شرح زیر می‌باشند:

  • ارائه یک برگ کپی از تصویر شناسنامه و کد ملی
  • ارائه کد پستی
  • مشخص کردن موضوع استیجاری یا صاحب ملک بودن سوپرمارکت به همراه کپی قرارداد اجاره یا مالکیت ملک
  • تحویل یک برگ از گواهی مالکیت یا کپی قرارداد رهن و اجاره ملک
  • ارائه یک برگ از کپی صفحه اول پاسپورت در صورتی که صاحب سوپرمارکت یا مستاجر یک شخص خارجی باشد.
  • تحویل مدارک مربوط به تجهیزات و دستگاه‌های موجود در فروشگاه مثل کارتخوان، دروبین مداربسته و…

گاهی ممکن است این مدارک کمتر یا بیشتر شوند؛ برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در راستای محاسبه مالیات سوپرمارکت‌ توصیه می‌کنیم پیش از مراجعه به اداره مالیات، با مشاوران مالیاتی ارتباط برقرار کنید.

 

نتیجه گیری

سوپرمارکت‌ها یکی از مشاغلی هستند که تعداد آنها بسیار زیاد است. برخی از آنها درآمد بیشتر و برخی درآمد کمتری دارند؛ نگرانی همه آنها راجع به مالیات و مقدار آن است. بر اساس قوانین تصویب شده در کشور، هر سوپرمارکت با توجه به فروش و درآمدی که در طول سال دارد باید مالیات پرداخت کند که معمولاً در سه دسته ۱۵، ۲۰ و ۲۵ درصدی محاسبات آنها صورت می‌گیرد؛ در صورتی که درآمد سالیانه یک سوپرمارکت ۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باشد از پرداخت مالیات معاف خواهد شد.

لازم به ذکر است که طبقه مالیاتی سوپرمارکت‌ها در طبقه سوم قرار دارد؛ طبقه سوم نیز مشاغلی را شامل می‌شود که درآمد سالانه آنها کمتر از ۱ میلیارد تومان باشد؛ از آنجایی که تا ۳ سال پس از تشکیل پرونده مالیاتی نمی‌توان نسبت به تغییر طبقه خود اقدام کرد، پس هنگام مشخص کردن آن دقت کنید چرا که اگر اشتباهی در این میان صورت بگیرد دچار ضرر خواهید شد.  از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم، هدف ما از ارائه مطالب فوق آشنایی هر چه بیشتر شما با محاسبه مالیات سوپرمارکت‌ها بود، امیدواریم که رضایت مند بوده باشد.