آموزش

جرایم مالیاتی سامانه مودیان مالیاتی + بخشودگی جرائم مالیاتی ۱۴۰۲

سازمان اداره امور مالیاتی در سال های اخیر قانون جدیدی به اسم قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را راه اندازی کرده است. سامانه مودیان مالیاتی تحت مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور است. در سال های اخیر، سازمان مالیات به منظور ایجاد نظام مالیاتی عادلانه محور، جلوگیری از فرار مالیاتی، افزایش بهره وری از طریق اتوماسیون سازی اداری در راستای اجرای قوانین سامانه مودیان و پایاینه های فروشگاهی اقدام کرد.

اگر به عنوان اشخاص حقیقی و حقوقی در کشور ایران مشغول به کار هستید، حتما با شنیدن این قانون جدید متعجب و احتمالا مضطرب شده اید. درست است که قانون سامانه مودیان جدید و کمی پیچیده است؛ ولیکن آگاهی از مفاد و مقررات آن و دریافت مشاوره مالیاتی از شرکت های حسابداری این پیچیدگی را سهل تر میکند.

در صورت عدم اجرای قوانین سامانه مودیان مالیاتی محکوم به پرداخت جریمه خواهید شد. در ادامه با ما همراه باشید تا به مهمترین سوالات شما درباره مبلغ جرائم مالیاتی و شرایط برخورداری از بخشودگی های مالیاتی قانون سامانه مودیان مالیاتی آگاه شویم.

 

جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

سازمان اداره امور مالیاتی کشور طی فراخوان های متعدد در بازه های زمانی مختلف، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی را که مکلف به ثبت نام و عضویت در سامانه مودیان هستند فرا میخواند. طبق این قانون، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی؛ خرده فروشی ها و  واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف کننده های نهایی در ارتباط هستند، علاوه بر سامانه مودیان باید از پایانه های فرشگاهی نیز استفاده کنند.

در صورتی که مودیان نسبت به این فراخوان ها بی تفاوت باشند و  اقدام به عضویت در سامانه مودیان نکنند، جریمه ای معادل ۱۰ درصد مبلغ فروش در انتظار آن ها خواهد بود. همچنین مودیان متخلف از معافیت مالیاتی نرخ صفر و مشوق های موضوع قانون مالیات های مستقیم محروم خواهند شد.

 

 

 

جریمه استفاده از حافظه مالیاتی سایر مودیان

هر چه قوانین مالیاتی بیشتر، راه فرار مالیاتی تنگ تر و حتی در مواقعی هیچگونه راهی برای فرار از مالیات نیست. قوانین مربوط به سامانه مودیان جزو قوانین مالیاتی پیچیده محسوب میشوند که تمامی راه در رو ها را برای مودیان از بین برده است.

در صورتی که مودی مالیاتی جهت دور زدن مالیات، اقدام به استفاده از حافظه مالیاتی سایر مودیان کند؛ یا حافظه مالیاتی خود را به دیگر مودیان واگذر کرده و از آن کسب درآمد کند باید ۱۰% از  مبلغ فروش خود را به سازمان امور مالیاتی کشور تقدیم کند. همچنین، مودیان متخلف، علاوه بر پرداخت جریمه، از تشویقات قانونی نیز بهرهمند نخواهند شد.

جریمه کتمان شماره حساب های بانکی

در صورتی که مودیان مالیاتی شماره حساب های بانکی تجاری، دستگاه کارتخوان یا درگاه های پرداختی که فعالیت های تجاری خود را از آن انجام میدهند را اعلام نکنند  یا به اشتباه اعلام کنند، معادل ۱۰ درصد از عملکرد مالی حساب را به عنوان جریمه باید پرداخت کنند.

 

 

جریمه عدم ارسال صورتحساب فروش به خریدار

مودیان مالیاتی موظفند طبق بخشنامه سامانه مودیان، صورتحساب چاپی فروش را به خریداران  تقدیم کنند و از حذف یا مخدوش کردن آن خودداری کنند. در صورتی که شخصا با مصرف کننده نهایی در ارتباط باشید، نیازی به اعطای فاکتور به خریدار نیست. ولی در زمانی که صاحب بنگاه تجاری، هنگام خرید از خریدار کد ملی دریافت میکند، میبایست فاکتور فروش را به خریدار تحویل دهند در غیر این صورت باید مبلغ ۲% از مبلغ صورت حساب یا دو میلیون تومان وجه (هر کدام که بیشتر باشد) به عنوان جریمه پرداخت کند.

البته لازم به ذکر است، درمورد خریدارانی که مصرف کننده نهایی نیستند و خودشان عضو سامانه مودیان هستند، صورتحساب الکترونیکی ارسالی توسط فروشنده، به صورت خودکار به کارپوشه او در سامانه مودیان منتقل میشود.

اگر از نرم افزارهای حسابداری استفاده نمایید، میتوانید سامانه مودیان را به نرم افزار حسابداری خود متصل کنید. با اتصال سامانه مودیان و نرم افزار حسابداری، تک تک صورت حساب های مالی که در نرم افزار حسابداری خود ثبت میکنید به صورت خودکار در سامانه مودیان ثبت میشود.

 

جریمه عدم ثبت صورت حساب الکترونیکی در سامانه مودیان

طبق بخشنامه سامانه مودیان مالیاتی، مودیان میبایست صورت حساب های الکترونیکی خود را در سامانه مودیان ثبت و بارگزاری کنند. در صورت عدم ارسال صورت حساب های الکترونیکی در سامانه مودیان، جریمه مالیانی معادل ۱۰ درصد کل ارزش صورت حساب الکترونیکی ثبت نشده یا ۲ میلیون تومان (هر کدام که بیشتر باشد) به مودی مالیاتی تعلق خواهد گرفت.

 

جریمه عدم اعلام تعطیلی یا گزارشات فروش واحد اقتصادی

طبق ماده ۲۲ قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی، مودیان مالیاتی موظفند در صورت انحلال یا تعطیلی موقت، تغییر محل فعالیت، تغییر مالکیت کسب و کار موظفند حداکثر تا ۱۰ روز پس از اعمال تغییرات از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام نمایند. در صورتی که مودی نسبت به اجرای این قانون اهمال کاری کند، مشمول جریمه خواهد شد.

 

جریمه تقلب در نظام مالیاتی کشور

با توجه به این که سامانه مودیان، سامانه ای نو ظهور است. ممکن است هکر ها یا افراد دیگری قصد تخریب یا ایجاد اختلال در این سامانه را داشته باشند. هرگونه اقدامی که تعمدا موجب مختل شدن سامانه مودیان و عدم نشان دادن صورت های مالی در این سامانه شود، علاوه بر این که محکوم به پرداخت جریمه خواهند شد، باید جرایم مالیاتی نیز پرداخت کنند. جرائم مالیاتی این نوع تخلف از مجازات نقدی تا شلاق و محرومیت اجتماعی تا ممنوعیت از فعالیت شغلی متفاوت است.

 

آیا سامانه مودیان بخشودگی های مالیاتی دارد؟

طبق تبصره ۲ ماده ۲۲ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، سازمان اداره امور مالیاتی میتواند ۵۰% جریمه های مربوط به قانون سامانه مودیان مالیاتی را مورد بخشودگی قرار دهد. البته این بخشودگی به آن معنا نیست که ممیزان تحت هر شرایطی ۵۰ درصد جرایم را مورد بخشودگی قرار میدهند. در صورتی که مودی دلایل و مدارکی ابراز کنند که نشاندهنده دلیل موجه عدم انجام تکالیف مالیاتی باشد، ممیز میتواند با بخشودگی جرایم مالیاتی مودی موافقت کند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله آموختیم که مشمولین قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی موظف به انجام تکالیف سامانه مودیان هستند و در صورت غفلت از انجام تکالیف مالیاتی محکوم به پرداخت جرایم مالیاتی سامانه مودیان خواهند شد. دولت برای اکثر قوانین مالیاتی بخشودگی های مالیاتی را نیز تعیین کرده است.

سامانه مودیان مالیاتی از این قاعده مستثنی نیست. در صورت ارائه دلایل قانع کننده مبنی از خارج از اختیار بودن انجام تکالیف مربوطه، ممیزان مالیاتی میتوانند تا ۵۰ درصد جرایم مالیاتی ممیزان را ببخشند. همانطور که سازمان اداره مالیات برای مودیانی که نسبت به انجام تکالیف مالیاتی بی اعتنا هتسند جرائم مالیاتی در نظر گرفته است؛ برای مودیانی که تکالیف مالیاتی را اجرا میکنند نیز تسهیلات و تشویقاتی را در نظر گرفته است.

اگر هنوز برای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی اقدام نکرده اید یا درباره آن سوالات و ابهامات پاسخ نداده دارید، میتوانید از خدمات مشاوره مالیاتی شرکت حسابداری آسان حساب بهرهمند شوید. مشاوران مالیاتی آسان حساب از مرحله ثبت نام سامانه مودیان تا مرحله صدور فاکتور و اطمینان از صحت داده های ثبت شده در سامانه مودیان مالیاتی و سامانه جامع تجارت، همراه شما هستند.